Uppstartsmöte Gränna Stad

Den 10/1 träffades Gränna Stad för ett uppstartsmöte inför 2024. Det var ett härligt gäng
med en hög energinivå som samlades och tillsammans ser vi fram emot ett år med lite nya
tag kring arbetet med gruppen. Bland annat beslutades att vi sätter en stående agenda för
mötena och att vi byter namn från Citygruppen till Gränna stad gruppen då denna grupp
berör mer än själva city.

Vi hade tre nya medlemmar till gruppen:
Hasse Lugn från Hamnbolaget, Max Boldt som sedan ett par år tillbaka är inflyttad till Gränna
från Stockholm med stor erfarenhet inom turismbranschen och Helena Gustner från
Countryline. Sedan tidigare har även Kristofer från ICA nära Gränna anslutit sig till gruppen.
Roligt med lite nya krafter!

Utvärdering julmarknad
Varierade resultat i butikerna, Gränna knäcke hade rekord medan de andra sålde bra men
hade bättre kassor under julmarknaden-22. Vi hade drygt 45 utställare och allt flöt på
smidigt. På grund av att kommunen börjat ta ut en platshyra för evenemang så går vi lite
back resultatmässigt i år. Vi behöver därmed räkna om avgifterna för utställarna till nästa år.

Förbättringspunkter till nästa år:
• Stänga av gatan tidigare
• Kanske början marknaden redan kl 12 för att bättre matcha med hotellens
utcheckningar samtidigt som vi rekommenderar hotellen att erbjuda ”late check out”
• Märka upp reflexvästar till funktionärer
• Meddela kommunen och Jönköpings energi om snöröjning, tömning av
papperskorgar och tända belysningen i god tid
• Ha ett område med sittplatser ute och inne, förslag torgmuren ute och trappsalen
inne (där vi även kan ha fikaservering)
• Elektriska utomhusljus istället för marschaller
• Placera marknadsstånd utanför butikerna som är stängda
• Kolla med Visingsö om de vill ha sin julmarknaden lördagen samma helg
Marknadsföring/Sociala medier
Vi behöver ett omtag kring våra Sociala medier, Gränna Stad på Facebook och Instagram.
Liselott, Sara och Max tar ett möte kring detta och gör en plan.

Rapport från styrelsen
Ordförande i Gränna Näringslivsförening Sofia berättade bland annat att styrelsen tagit fram
en kommunikationsplan, att det planeras för hamnens dag i augusti, att det planeras för ett
citylopp (löpning) i september, att det är nya infartsskyltar på gång vid ”polkagrisskyltarna” i
norr och söder och att det varit en workshop kring hamnområdet för dess utveckling samt
för att tydligare knyta ihop hamnen med staden vilket idag är rätt spretigt.

Aktiviteter
Sara, Gränna Knäcke, och Catrin, Polkaprinsen, presenterade förslag på event ”Ladies night”
den 2:a mars vilket sätts i rullning med hjälp av Helena, Countryline. Vi beslöt i övrigt om att
sätta en aktivitetsagenda nästa möte.

Övrigt
• Hur kan vi knyta ihop Gränna och öka tillgängligheten för besökarna då det idag är
rätt spretigt med berget, centrum, hamnen och allt runtomkring? Infoskylt/infopoint,
en ”Amalia” som går runt och bjuder på polkakarameller och informerar?
”Skyltfönster” i hamnallén? Då det berör destination Jönköping och polkatåget så
bjuder vi in dem till nästa möte.
• Fråga om ett samlat presentkort likt det som finns i Jönköping – vi har kollat upp
detta och det var ett samarbete mellan företag och kommunen som uppkom under
pandemin.
Stående agenda
Förslag på stående agenda att ha på mötena, vi testar och utvärderar under nästa möte:
• Nuläge/avstämning
• Aktiviteter Gränna med omnejd samt vad vi vill genomföra
– Vår
– Sommar
– Höst
– Vinter
• Kommunikation/marknadsföring
• Rapport från styrelsen
• Övrigt
• Nästa möte
Nästa möte

Torsdag 8/2 då vi bjuder in Destination Jönköping och lokföraren till polkatåget. Välkomna!