5 enkla steg att minska otroheten
Nyckeln till lyckad försäljning över tid är förstå vad kunden vill ha. Idag, imorgon och i övermorgon.
Managmentbolaget Brick Management beskriver på ett väldigt enkelt sätt vad som krävs för att få nöjdare kunder och och därmed minska risken för att kunden väljer en annan leverantör:
- Var uppmärksam – om man inte hänger med på vad kunden egentligen tycker och tänker så riskerar man att bli bortvald till förmån för någon annan som bättre uppfyller ens behov och krav.
- Du är utbytbar – idag är en leverantör mycket enklare att byta ut då utbudet har ökat inom så gott som alla områden. Om man inte löpande anpassar sitt utbud så riskerar man att tappa affärer till förmån för andra mer snabbfotade leverantörer.
- Digitaliseringen skapar tillgänglighet men också avstånd – nyckeln ligger i att kombinera en långt driven digitalisering kombinerat med den personliga kontakten.
- Undersökningar säger inte allt – istället för att genomföra kundundersökningar kring om kunden var nöjd eller inte med en viss tjänst eller produkt, våga fråga kunderna vad de verkligen tycker om dig som leverantör och vad som skulle få kunden att välja en annan leverantör.
- Behov förändras över tid – som leverantör behöver du vara påläst kring trender och innovativa lösningar och vara proaktiv.
Det sägs att en missnöjd kund pratar om dig med 20 andra personer, en nöjd kund med fem. Det kostar alltså på ganska mycket att inte göra kunderna nöjda och leva upp till kundernas förväntningar. Vilket egentligen borde vara ganska enkelt, om man bara vet vad kunden egentligen vill ha.